Diatoetsen op het Panora Lyceum
Om onze leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een vervolgstudie of de arbeidsmarkt en hen daarin gelijke kansen bieden, is het ontzettend belangrijk dat zij zich ontwikkelen in de basisvaardigheden. De basisvaardigheden bestaan uit Nederlands, rekenen en burgerschap. Om de leerlingen zo goed mogelijk in beeld te hebben op dit gebied, is er reeds dit jaar in de leerjaren 1,2 en 3 een 0-meting/ vervolgmeting van Diataal afgenomen
Wat is diataal?
Diataal is een leerlingvolgsysteem voor taal en rekenen. Het is een manier waarop we de ontwikkeling van de leerlingen, op gebied van taal en rekenen, zo goed mogelijk kunnen volgen.
Diataal is een adaptief programma, waarmee we iedere leerling tot zijn recht laten komen. Het zijn toetsen op het eigen niveau, niet te moeilijk, maar zeker ook niet te makkelijk. De adaptieve toetsen passen zich automatisch aan op het niveau van de leerling.
De Diatoetsen zijn digitaal en worden klassikaal op vaste momenten afgenomen.
Diataal geeft onze inzicht hoe leerlingen scoren op gebied van*:
Referentiekader Taal en rekenen
In het referentiekader staan de fundamentele niveaus en streefniveaus die voorschrijven wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Het fundamentele niveau (F-niveau) is de basis die zoveel mogelijk leerlingen moeten beheersen. Het streefniveau (S-niveau) is het niveau waar de leerlingen naar toe dienen te groeien.
*Extra achtergrondinformatie Diatoetsen
Diatekst is de toets voor begrijpend lezen. De uitslag van de toets geef aan hoever een leerling is ten opzichte van de referentieniveaus voor lezen. Leerlingen die lager scoren dan gemiddeld krijgen bovendien een indicatie van hun lezerstype op basis van een analyse van hun scoreprofiel:
- De compenserende lezer compenseert een kleinere woordenschat en andere taalproblemen met een goede tekstaanpak.
- De schoolse lezer komt tot onvoldoende begrip van de tekst in zijn geheel, ondanks een goede taal- en woordenschat.
- De vermijdende lezer ervaart zoveel problemen met teksten dat hij of zij mogelijk leestaken gaat vermijden. Gevolg: zowel de taal- als de leesontwikkeling stagneert.
Diawoord is de toets voor woordenschat. Diawoord toetst de woordkennis van je leerlingen. Dit geeft extra informatie die de diagnose van Diatekst bevestigt en versterkt. Een goede woordenschat van een leerling is belangrijk voor het begrijpen van teksten. Vooral het leren van schooltaalwoorden is essentieel, zoals voegwoorden, vakbegrippen en abstracte begrippen als ‘functie’, ‘gevolg’ en ‘afleiden’. De vragen worden gesteld in meerkeuzevorm
Diaspelling is de toets voor taalverzorging en spelling. Bij Diaspel worden leerlingen getoetst op woordspelling, werkwoordspelling, interpunctie en (grammaticale) begrippen. Spelling wordt getoetst met een digitaal dictee.
Diacijfer
Met Diacijfer is het mogelijk om het rekenniveau van vo-leerlingen vast te stellen, en sterke en ontwikkelpunten te signaleren. Dit geeft je handvatten om leerlingen gericht verder te helpen groeien. In de toets is taal zoveel mogelijk vervangen door beeld. Leerlingen worden daardoor niet afgeleid door de taligheid van de opgaven.
De opgaven dekken de vier rekendomeinen:
- Getallen
- Verhoudingen
- Meten & Meetkunde
- Verbanden
Naast kale opgaven bestaan onze toetsen ook uit realistische contextopgaven. Het is belangrijk dat leerlingen 'alledaagse' problemen kunnen oplossen. Onze toetsen bevatten daarom realistische opgaven, waarin de problemen moeten worden vertaald naar rekenopgaven.
Diawisk
Met Diawisk krijgt je inzicht in het wiskundeniveau van je leerlingen. Wiskunde behoort tot de kernvakken van het voortgezet onderwijs en draagt bij aan persoonlijke vorming en voorbereiding op de toekomst (zoals vervolgopleidingen en beroepen). Leerlingen leren om logisch te redeneren en problemen op te lossen helpt de leerlingen niet alleen op school, maar ook daarbuiten.
In Diawisk worden de volgende domeinen bevraagd:
- Getallen (en Verhoudingen)
- Meten en Meetkunde
- Verbanden en Formules