Uitblinkers- en begaafdheidsprofiel

Blink jij uit op een bepaald gebied?

Ben jij ergens heel erg goed in? Speel je waanzinnig goed gitaar? Weet je alles van politiek? Of lees je dikke boeken in het Engels? Denk jij sneller dan de rest van de klas? Stel jij altijd van die lastige vragen aan de leraar? Dan ben je toe aan extra uitdaging!

Op het Panora Lyceum bieden wij jou meerdere opties voor extra uitdaging. Bijvoorbeeld wanneer jij uitblinkt op een bepaald gebied of wanneer jij meer aankunt dan het reguliere programma. Met ons uitblinkers- en begaafdheidsprofiel geven we jou de ruimte om nog meer uit jezelf te halen en stimuleren we je om voortdurend eigen grenzen op te zoeken, te verkennen en te verleggen.

Meer- en hoogbegaafde leerlingen

Het Panora Lyceum is een aspirant-begaafdheidsprofielschool (BPS). Daarom bestaat er naast het programma voor alle leerlingen een speciaal programma voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit is een onderdeel van PUUR. Het Panora Lyceum is een aspirant-begaafheidsprofielschool (BPS). Meer- en hoogbegaafde leerlingen krijgen bij ons de mogelijkheid om naast, of tijdens het gewone onderwijsprogramma deel te nemen aan het BPS- programma.

Als je meedoet aan dit programma betekent het onder andere dat je de normale lesstof in minder lestijd doet. De vrijgekomen tijd gebruik je voor verdieping en eigen keuzes. Ook krijg je begeleiding in de vorm van denklessen, gericht op jouw manier van leren, zodat je antwoord krijgt op vragen als hoe werkt het brein, wat is leren eigenlijk en hoe leer ik effectief?

Het BPS-programma is nog volop in ontwikkeling, dus houd de website goed in de gaten voor meer informatie.

Meer informatie over de vereniging BPS

Denklessen

Wat als planten konden praten? Als je dat leest, komen er vast allerlei ideeën in je opborrelen. In een denkles zullen we die ideeën bespreken.

Denklessen zijn speciaal voor leerlingen die extra uitdaging zoeken en heel diep willen nadenken. De lessen zijn moeilijk en het goede antwoord is er vaak niet. Je bent even uit je reguliere les en bespreekt met de andere denklesleerlingen uit andere klassen verschillende onderwerpen. Leerlingen vinden het prettig om even met andere leerlingen samen te zijn die ook houden van nadenken over moeilijke vraagstukken. Het is dus specifiek voor elke leerling die dat nodig heeft en niet alleen maar voor gymnasiumleerlingen.

We bespreken onderwerpen van filosofie tot psychologie. We bekijken hoe een denkproces nu eigenlijk in zijn werk gaat.

Elk jaar werken we met een thema. In het eerste jaar is dat bijvoorbeeld: wat is slim (zijn)? In het tweede jaar is dat: wie bepaalt wat jij moet leren?